Tuesday 28 April 2015

MAKAN MAKANAN PEDAS, BERMINYAK & MASAM - PEDIH ULU HATI

Memahami Pedih Ulu Hati
oleh Susan Bowerman, MS, RD, CSSD





"SAYA SUKA MAKAN MAKANAN YANG PEDAS, BERMINYAK"
"SAYA TAK BOLEH MAKAN KALAU TAK PEDAS"


Suka makan makanan yang pedas, berminyak?

Tetapi selepas itu menerima akibatnya dengan kes pedih ulu hati dan ketakcernaan asid - anda tidak bersendirian.


Gejala ini menyerang berjuta-juta orang setiap hari, dan kita menghabiskan berbilion-bilion dolar (Ringgit Malaysia [RM] -untuk Malaysia) setahun untuk ubat untuk memadamkan api (menhilangkan ketakcernaan asid) ini.

Punca masalah ini ialah ada sedikit kerosakan pada paip dalam saluran penghadaman @ pencernaan. Di bahagian bawah esofagus, di mana ia bertemu perut, terletak cincin otot yang direka untuk menutup pintu masuk perut.

Apabila tekanan pada otot ini dikurangkan, kandungan perut boleh naik semula ke dalam esofagus dan menyebabkan ketidakselesaan. Bersama-sama dengan pedih hulu hati dan regurgitasi(http://rakan1klik.blogspot.com/2012/06/pedih-ulu-hati-simptom-gerd.html) asid, gejala lain seperti batuk, serak dan sakit dada boleh datang bersama-sama.

Makanan berlemak, coklat, pudina dan bawang menyebabkan pedih hulu hati secara langsung - ia mengurangkan tekanan kepada gelang otot yang membolehkan ia berehat. Makan besar mengembungkan perut, dan ini juga boleh membawa kepada tekanan dikurangkan dan ketidakselesaan.

Makanan lain, seperti kopi, jus oren, produk tomato dan makanan pedas juga dikenal pasti menyebabkan kesakitan, tetapi ia tidak menjejaskan otot secara langsung. Mereka mempunyai kaedah mereka sendiri untuk menjadikan ia sakit - dengan merengsakan esofagus. Tambah pula alkohol ke dalam adunannya, dan anda meningkatkan pengeluaran asid perut, menambah kesakitan kepada kecederaan.

Saintis telah melihat kesan pelbagai hidangan - yang pasti mencetuskan penderitaan - dalam kalangan sukarelawan yang berani mengalami sakit ulu hati berulang kali. Makanan berlemak menyebabkan kesakitan, pastinya, tetapi makanan pedas yang digabungkan dengan alkohol nampaknya paling menyakitkan.

Dalam satu kajian, hidangan cili berasaskan tomato yang pedas beserta segelas wain merah menyebabkan ketidakselesaan lebih daripada makan burger dengan kentang goreng dan shake coklat. Sebabnya? Tomato menurunkan tekanan pada otot di bahagian bawah tiub menelan, cili merengsakan esofagus, dan wain meningkatkan asid perut - mewujudkan sakit pedih ulu hati yang sempurna.

Semakin berat badan seseorang, semakin mudah untuk mengalami pedih hulu hati. Ia mungkin berkaitan dengan pilihan makanan - seperti makanan berlemak atau alkohol - atau ia mungkin berkaitan dengan saiz hidangan yang besar. Bahagian tengah badan yang besar juga boleh meletakkan sedikit tekanan menaik pada perut, membolehkan asid perut naik semula.

Antasid menawarkan kelegaan, tetapi lebih bijak untuk mengelakkan masalah itu dari awal.

  • Jauhkan diri daripada makanan dan minuman yang tidak baik untuk diri anda seberapa banyak yang anda boleh. Tidak semua makanan dan minuman menimbulkan masalah untuk semua orang, jadi sedikit percubaan dan kesilapan akan membantu anda menentukan apa yang berkesan untuk anda.
  • Jika anda mempunyai berat badan yang berlebihan, mengurangkan berat badan akan membantu. Anda cenderung untuk makan hidangan yang lebih kecil, rendah lemak - salah satu strategi rawatan yang terbaik.
  • Biar graviti membantu anda. Tegakkan diri selama beberapa jam selepas makan - duduk atau berjalan-jalan, tetapi cuba untuk tidak berbaring sejurus selepas anda makan.
  • Pengambilan cecair yang banyak dengan makanan boleh mengembungkan perut dan membawa kepada ketidakselesaan. Sesetengah orang mendapati minum antara waktu makan, berbanding semasa makan, mengurangkan pedih hulu hati mereka.
Susan Bowerman ialah perunding Herbalife.





HUBUNGI SAYA COACH PENGURUSAN BERAT BADAN / COACH SKIN UNTUK MENDAPATKAN : 

- ANALISA BADAN 
- PELAN PEMAKANAN
- KHIDMAT NASIHAT
- ANALISA KULIT  
SKIN SPA PARTY

SHIMA : 017 -3279436


hidup secara sihat,  coach herbalife malaysia, coach herbalife felda soeharto, coach herbalife tanjung malim, coach herbalife terbaik, jurulatih herbalife, ahli bebas herbalife, coach herbalife slim river, coach herbalife kuala kubu bharu, gaya hidup sihat, diet sihat, shake herbalife, JK1M, 1 Malaysia, fitness, coach herbalife UPSI, herbalife student, coach herbalife student malaysia, senarai harga produk herbalife, resepi diet sihat, coach universiti pendidikan sultan idris, peluang pendapatan pelajar graduan saya jual herbalife, online coaching, saya nak gemuk, petua naik berat, petua tradisional, testimoni herbalife, herbalife universiti pendidikan sultan idris, herbalife sport, harga herbalife, mahal atau murah,,





No comments:

Post a Comment